Pank je mrtav...

Yes that's right, punk is dead, It's just another cheap product for the consumers head.

Sunday, December 16, 2007

Pobunjeni seljaci


(Preuzeto iz Infoshop biblioteke: Pobunjeni seljaci – iz filma ‘Monti Pajton i potraga za Svetim Gralom)

Artur i Patsi jasu. Staju i gledaju. Iza se vidi zamak, a pre njega je seljak koji radi klececi na kolenima, pokusavajuci da iskopa zemlju rukama i granom. Artur i Patsi jasu i staju iza seljaka.

ARTUR: Starice!

DENIS: Ja sam musko!

ARTUR: Musko. Izvini. Starce, koji vitez zivi u onom zamku?

DENIS: Imam trideset i sedam godina.

ARTUR: Molim?

DENIS: Imam trideset i sedam godina… Nisam star.

ARTUR: Pa sad - Ne mogu samo da kazem: ”Hej, muskarce!”

DENIS: Mogao si da kazes: ”Denis”.

ARTUR: Nisam znao da te zovu Denis.

DENIS: I nije da si se potrudio da saznas, je li?

ARTUR: Rekao sam da mi je zao za ’starice’, ali sa ledja si izgledao…

DENIS: Ono na sta ciljam jeste da si me automatski tretirao kao inferiornog…

ARTUR: Pa… JA JESAM kralj.

DENIS: Oh, bas lepo. Kralj, a! Pretpostavljam da imas palatu i finu odecu i sudstvo i gomilu hrane. A kako si to dobio? Eksploatacijom radnika! Drzeci se nevalidne imperijalisticke dogme koja odrzava drustvene i ekonomske razlike u nasem drustvu! Ukoliko IKADA bude progresa…

Pojavljuje se starica.

STARICA: Denis! Dole ima privlacnih otpadaka… Oh! Kako ste?

ARTUR: Kako ste Vi, dobra damo… Ja sam Artur, Kralj Britanaca… Mozete li mi reci ko zivi u onom zamku?

STARICA: Kralj CEGA?

ARTUR: Britanaca.

STARICA: Ko su Britanci?

ARTUR: Svi mi… Svi smo Britanci.

Denis namiguje starici.

ARTUR: … I ja sam vas kralj…

STARICA: Ooooh! Nisam znala da imamo kralja. Mislila sam da smo autonomna kolektiva…

DENIS: Zavaravala si se. Mi zivimo pod diktaturom, samo-odrzavajuce autokratije u kojoj radnicka klasa…

STARICA: Evo ga ponovo, pocinje sa klasama…

DENIS: Zato sto je to sustina… Kada bi samo -

ARTUR: Molim vas, molim, dobri ljudi. U zurbi sam. Koji vitez zivi u tom zamku?

STARICA: Niko ne zivi tamo.

ARTUR: Pa, ko je vas gospodar?

STARICA: Mi nemamo gospodara.

ARTUR: Sta?

DENIS: Rekao sam ti, mi smo anarho-sindikalisticka komuna, imamo neku vrstu izvrsnog upravljaca tokom nedelje.

ARTUR: Da.

DENIS: … Ali sve odluke koje donosi upravljac …

ARTUR: Da, jasno mi je…

DENIS: … moraju biti odobrene na dvonedeljnim sastancima i to jednostavnom vecinom u slucaju uobicajenih unutrasnjih stvari.

ARTUR: Tisina!

DENIS: … Ali dvotrecinska vecina…

ARTUR: Tisina! Naredjujem ti da cutis.

STARICA: Naredjuje, eh - sta li on misli ko je?

ARTUR: Ja sam vas kralj!

STARICA: E pa, nisam glasala za tebe.

ARTUR: Za kraljeve se ne glasa.

STARICA: Pa kako si onda uopste postao kralj?

ARTUR: Gospa od Jezera, sa rukom odevenom u najcistiji svetlucavi samit, drzala je Ekskalibur u vazduhu iznad vode, svedoceci Bozanskim Providjenjem… da ja, Artur, jesam nosilac Ekskalibura… Zato sam vas kralj!

DENIS: Vidi, nastrane zene sto leze na ledjima u barama, drzeci maceve… To nije baza za sistem upravljanja. Vrhovne izvrsne snage se dobijaju mandatom od masa, a ne iz nekakve apsurdne vodene ceremonije .

ARTUR: Tisina!

DENIS: Ne mozes ocekivati da zadobijes vrhovnu izvrsnu moc, samo zato sto je neka vodena kurva bacila svoj mac na tebe!

ARTUR: Tisina!

DENIS: Mislim, kada bih ja isao naokolo i govorio da sam imperator samo zato sto je neka vlazna devojcura bacila sablju na mene, ljudi bi me zatvorili!

ARTUR: (Hvata ga za kragnu) Ucuti vise! Tisina!

DENIS: Ah! ETO… vidimo da je nasilje inherentno sistemu.

ARTUR: Tisina!

Ljudi (tj. drugi seljaci) se pojavljuju i gledaju.

DENIS: (zove ih) Do|ite da vidite nasilje inherentno sistemu. Upomoc, upomoc, na meni se izivljavaju!

ARTUR: (svestan da ljudi dolaze i gledaju) Prokleta seljacina! (gura Denisa u blato i sprema se da odjase)

DENIS: Oh, jeste li culi! Kako ocigledno!

ARTUR: Idemo, Patsi.

Oni odlaze.

DENIS: (u pozadini, dok se scena menja) Jeste li videli kako se izivljavao na meni? O tome vam ja pricam!

- - - - -

(Lepota dobre sale jeste u tome sto ona u konkretnom primeru uspeva da obuhvati apstraktan princip, te da prikaze njegovu paradoksalnost, nepotpunost, i u krajnjem slucaju njegovu ljudskost. Pajtonovci su uspeli da u ovom skecu ismeju ideju ‘kralja’, ‘gospodara’, prikazujuci je onakvom kakva zaista jeste - iracionalna i ukorenjena u imaginarnoj tradiciji i odredjenim odnosima moci u drustvu. Na drugoj strani su uspeli da usputno potkace i ideju ‘revolucionara’ koji nije tu da bi stvarao alternativu, vec da bi se ili inatio autoritetima, zapomazuci kako su oni nepravicni, ili da bi teoretisao sa glavom u svetu ideala, nespreman da zivi u konkretnom, realnom okruzenju.

Ovih dana sam pratio jedan forum, koji ima pretenziju da se zove revolucionarno levicarskim. Nisam to radio zato sto sam bio inspirisan idejama koje su se tamo javljale, ili opisima konkretnih akcija koje su se desavale, vec da bih zadovoljio sopstvene “mracne” voajerske instinkte, posmatranjem tudjeg posrnuca. Tamo sam saznao koje su lokalne aktivisticke grupe liberalne, koje reakcionarne, nacionalisticke, postmodernisticke, koje nisu uopste revolucionarne, koje nisu anarhisticke, i tako dalje… Etikete su letele na sve strane, a kako to obicno ide, potom je krenulo napusavanje i banovanje. Na jednoj strani sacica momaka, na drugoj malo manja sacica, i onda ide merkanje ko ima veci penis, i ko pripada vecoj i ozbiljnijoj revolucionarnoj organizaciji na ovim prostorima. Savrsena tema za Pajtonovce.)




4 Comments:

  • At 4:48 AM, Anonymous Anonymous said…

    добар пост.

     
  • At 2:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    ti čoveče . . . nisi čitav! ili ti je stvarno tako jako tešto(nisi jednini)ili definitivno ne voliš svoj narod?!!
    ali ovo što pišeš, pišeš sa jako velikim besom i mržnjom. . .prema svom narodu? ej! to nije srpski duh. koliko god da smo divljaci, mi smo ljudi koji iznad svega vole svoju državu. I KOSOVO! jebeš političare. ljudi su u većini!

     
  • At 3:36 PM, Blogger krasti said…

    ej, promasio si post na kome si ostavio komentar... Ovde gde si ostavio - 'Pobunjeni seljaci' nije tema nista od toga sto si naveo...

    Pretpostavljam da mislis na tekst o Kosovu. Mozes tamo da postujes svoje misljenje, ali moram da ti kazem da potpuno promasujes celu moju poentu ukoliko vidis nekakav bes i mrznju.

     
  • At 3:39 PM, Blogger krasti said…

    Mada imaju dva posta koja se doticu teme Kosova, napisana od dve razlicite osobe, pa ti vidi sta ti ubolo oko.

     

Post a Comment

<< Home