Pank je mrtav...

Yes that's right, punk is dead, It's just another cheap product for the consumers head.

Sunday, April 30, 2006

Zasto ne volim beogradski HARDCORE?

Mmm, priznacete bombastican naslov, iako, opet pomalo netacan... Nemam ja nista protiv beogradskog hardkora, zato sto je to BEOGRADSKI hardkor, vec ja imam nesto protiv beogradskog hardkora, zato sto je to beogradski HARDCORE... Nije vam jasno? Da predjemo na stvar....
1) Imam problem da svarim nekoliko stvari kod domacih, balkanskih (ne samo beogradskih) bendova - tekstovi na engleskom je prva od njih. Iako sam sam sebi dosadan sa ponavljanjem svega ovoga, i iako nekom moze izgledati da to uopste i nije tako vazno, hajde da pogledamo stvar izbliza. Zasto balkanski bendovi pisu na engleskom? Kazu: a) tako bolje zvuci, b) lakse nam je da se izrazimo, c) zelimo da nesto napravimo napolju, d) Srbi nisu izmislili hardkor...

Ad a) Tako bolje zvuci? Svasta... Dobar tekst kada se napise na izvornom jeziku ima mnogo vise energije, mnogo je blizi, licniji, intimniji, pa i snazniji, nego kada se napise na jeziku koji se ne koristi svakodnevno. Zatim, izgovor balkanskih bendova koji se trude da pevaju na engleskom je uglavnom komican i smesan, te potpuno kvari ugodjaj u onim retkim trenucima u kojim takvi bendovi imaju dobre tekstove. (Bas sam slusao sinoc novu Analenu i izgovor je toliko boleo usi da sam na silu pokusavao da ne obracam paznju... Ili je to pevaljka previse falsirala, hm?). Da ne govorim o neizbeznim gramatickim greskama.
Ad b) Lakse nam je da se izrazimo? Jok. Ne moze nikome biti lakse da se izrazi na jeziku koji ne poznaje dovoljno dobro, pogotovo kada je najcesce tako tesko ispravno se izraziti na jeziku koji se mnogo bolje poznaje. Ono sto jeste lakse, to je iskopirati tekst od popularnog benda sa Zapada, ne razmisljati mnogo o svemu i misliti kako je na taj nacin ispraznost zaobidjena. E pa nije.

Ad c) Internacionalni uspeh? Da se ne zavaravamo - za "uspeh napolju" potrebno je imati pre svega materijalne preduslove - kombi, sopstvenu opremu, dovoljno slobodnog vremena za turneju... U nasim uslovima koji se uglavnom svode na prezivljavanje, to se tesko moze ostvariti... Vize da ne spominjem. Na drugoj strani, koliko pevanje na engleskom moze da pomogne bendu da se probije preko granice? Kud Idijotima nije pomoglo. Ni Patarenima. Ni U.B.R - u... Pa su se opet probili. Ma cela prica o pevanju na engleskom je stvar konformizma i lenjosti, mozda i neinventivnosti....
Ad 4) Srbi nisu izmislili hardkor? Hehe, mozda, ali kada se pogleda nekadasnja ex-yu scena, definitivno se stice utisak da smo mogli izaci na megdan skoro svakom u tom trenutku u svetu...
Distress, Idijoti, Vrisak Generacije, Quod Massacre, Solunski Front, hrpe odlicnih bendova...
2) Sledeca stvar koje mi smeta kod beogradskih bendova jeste sto je hardkor pank postao hardcore, gubeci svoju pank estetiku, postavsi u jednom delu scene, vrlo slican muzickom biznisu utemeljenom u "seks, droga i rokenrol" banalnostima. Bice da je to povezano sa, vec zaboravljenim, Biohazardom i komercijalizacijom necega sto su mediji nazvali HARDCORE. Konzervativni stavovi, konformisanje, oponasanje americkih idola (tetovaze, sirkl pit, itd.), pokusaji medijskog probijanja, poziranje... Jbga, mozda je problem u meni, iz razno-raznih razloga draza mi je pank estetika, ali cela ta HARDCORE prica mi deluje kao losa kopija losih bendova sa losim pricama. Zasto je ulaz na Sik Of it Ol, 1200 dinara? Zato sto je rec o legendama, carevima, bogovima? Ne, nego zato sto je rec o bendu koji funkcionise na trzisnim principima rokenrol industrije, sto posebno gadno izgleda u siromasnim zemljama kao sto je Srbija. Dodjite, ovo se jednom u zivotu dogadja, legendarni uzivo! Bezveze.
3) Jos jedno zapazanje, pa da zavrsim... Moguce da je to tipicna srpska boljka, ali beogradska hardkor pank scena je podeljena na bar tri podscene, koje najcesce nemaju mnogo zajednickih medjusobnih tacaka. Recimo, da je jedna od njih post-Biohazard scena okupljena oko parole frendsip, juniti, rispekt; druga je post-strejt-edz, a treca hm, hm - anarho pank scena. Tako je uostalom u celoj Srbiji, a ne samo u Beogradu. Naravno, ne mislim da svi treba da se ljube i vole, (ujedinjuju? hehe), ali opet stvaranje malih sekti je uvek bezveze. Kao i sto je bezveze sto uvek znas koji ce ljudi doci na koji koncert. Gde su granice tu nema slobode. :) Svi treba da budu anarho-strejt-edz, hehe... Eto toliko, odoh sada da obucem svoj kostim superheroja i da spasavam svet. Fajt vor nat vors
!

11 Comments:

  • At 11:41 AM, Anonymous Anonymous said…

    Hmmm, Ok, receno vec gomilu puta, ispravna logika razmisljanja. Meni recimo engleski bolje zvuci engo srpski, iako se slazem sa tobom da kod gomile ima i gramatickih gresaka i loseg akcenta i tako dalje...to nekada ume da bude i zabavno, recimo meni je super smesno da slusam bendove sa nemackim akcentom, to ume da bude komedija...mislim da ko ume, ako tako vise voli, treba da pise na engleskom...nije los trip da se rade pesme i na jednom i na drugom (i trecem, cetvrtom...) jeziku...
    Jos me zanim akoja ti je to post-strejt edz scena...mozda mislis na neku ekipu okupljenu oko Unison/36 daggers? Ja pre primecujem da postoji melodicna kalifornijski pank skejt kor kako vec scena...da su razjedinjene, jesu...mada ima i bendova koji nisu nigde (Tibia recimo, mada su oni metal...)...

     
  • At 2:14 PM, Blogger krasti said…

    Hmm, ajde da sad odmah odgovorim, kasnije cu verovatno da zaboravim... U principu klasifikacije su ovek problematicne, a ja sam pisao nabrzaka, pa mi je tako uleteo i taj termin "post-strejt-edz scena", mada sam se u trenutku dvoumio da li da ga upotrebim... Pa bili bi tu i Unison i Daggersi, mada nije to tako vazno da se sad nesto mnogo secira... Pozdrav! 666!

     
  • At 2:59 PM, Anonymous Anonymous said…

    Ma cisto me zanimalo na koga mislis pod tim imenom, ove ostale sam prepoznao :))
    Klasifikacija je, ...ionako svako ima svoje vidjenje, tako da tu i nema mesta za neku iole smisleniju spiku...ono sto je za tebe, za mene nije, nego je nesto drugo, i obrnuto ...koga briga ako je dobro???

     
  • At 3:44 PM, Anonymous Anonymous said…

    ponekad se malo preteruje sa svim tim
    jebemu, nek bend radi sta hoce...engleski srpski urdu... ko da je zaista bitno. njihova stvar, ne? a i tetovaze imaju i engleski anarho panxi, ne samo 'americki idoli'.
    mislim da je ova tema ubivena do zla boga. get over it! ;)

     
  • At 2:32 AM, Anonymous Anonymous said…

    Hmmm, mogu da potpisem vecinu izrecenih kritika ili komentara, ali vredi napraviti i jednu interesantnu opservaciju ovde.

    Licno mislim da je komicno kada srbski (ili neki drugi, svejedno) hardkor bendovi kopiraju fraze americkih (ili svejedno, britanskih) hardkor bendova i izgovaraju ih na losem engleskom. Ali s druge strane, ni ja niti iko drugi naizgled nema problem sa Jamajcanima koji toastuju na osakacenom engleskom ili Afrikancima koji izvode Afrobeat muziku na jednako komicnom engleskom. Da li je to zato sto su mu oni dali jedan autentican ton i time ne samo napravili sopstveni, originalni ekspresivni model, nego i ironicno iskomentarisali (imperijalnu?) dominaciju engleskog u pop kulturi? Mozda postoji slicno resenje i za domaci (ne samo beogradski) hardkor mada se tu ocigledno suocavamo sa problemom da vecina bendova koje sam imao prilike da cujem nema nikakve pretenzije ka bilo kakvoj originalnosti ili autenticnosti, formalno ili sadrzajno, pa je tu koriscenje engleskog jezika samo najocigledniji detalj (da ne upotrebim neku izlizani frazu kao sto je 'vrh ledenog brega' ili 'slamka koja lomi kicmu kamili').

    S druge strane, sve moje komentare ovde treba posmatrati u svetlu cinjenice da bar dva od mojih pet bendova pevaju na engleskom i osuditi me za ociglednu hipokriziju i licimurstvo.

     
  • At 7:26 AM, Anonymous Anonymous said…

    krusty...
    ocigledno da ti neslusas HC...zato je bolje da se drzis punka i da ako ti se nesvidja BGHC nemoj ni da ga komentarises ima nas kojima je to super!
    HC kad se peva na srpskom vise nije HC,a ti ako mislis da moze da ide na srpskom ti sastavi band pa svirajte na srpskom...
    P.S.ako si pratio rad sick off it all-a trebao bi da znas zasto je karta bila 1200din. i ako si bio koncertu sigurno znas da i 1200din. nije puno...Kuvani_Kukuruz...

     
  • At 6:01 PM, Blogger panonski said…

    svaka chast za ovo pljuvanje po bezdushnom domacem HC-u (malo sam se kasno ubacio u celu ovu zajebanciju- jebiga mi pankeri uvek zadnji nabavimo kakav-takav komp, za razliku od ovih HC bogatasha). mene posebno nervira to zanemarivanje izvornog hard core punk-a i zbog toga bih imao mnogo toga da kazem ali me mrzi da kucam po ovoj tastaturi, a i ti kao autor teksta si u nabrajanju hc punk grupa mogao navesti U.B.R., III kategoriju, odpadki civilizacije, a ne KUD idijote koji su najveci majmuni (za vrisak generacije OK tu si u pravu- ali sto se tice pocetka njihovog rada- kasnije prelaze u neki melodicniji oi!- ali sad uskoro ce izbaciti novi cd na kom ce biti stara dobra srpska hc punkcina). pozdrav

     
  • At 7:18 AM, Blogger sreda said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 7:20 AM, Blogger sreda said…

    dragi panonski,
    zasto generalizuješ? "jebiga mi pankeri uvek zadnji nabavimo kakav-takav komp, za razliku od ovih HC bogatasha" kompjuter koristim od 1995. godine, ja sam HC bogataš jer koristim internet ili šta? Luksuz je imati računar? aham...ok.
    zaštoo bi se trebalo ograničavati na jednoličnom hc/punku?
    dosadno.
    nego, sudeći po tvom textu , tačnije po onom delu texta koji sam citirala došla sam do zaključka da si ili maloletan ili ograničen :)
    kisses

     
  • At 11:17 AM, Blogger saht said…

    PUNK`S NOT DEAD!!!

     
  • At 3:58 PM, Anonymous Anonymous said…

    1) a) to je stvar ukusa pa ne vredi pljuvati po tome
    b) otkud ti znas da nekom nije tako lakse?
    c) kakve veze ima kombi sa jezikom, nisi protivargumentovao tvrdjnu
    2)opet estetsko pitanje, kao sto sam kazes, pa ne vredi pljuvati
    3) sta je tu lose?

     

Post a Comment

<< Home